Ghost in the Shell (2017)

Door Crapcorner Kees op 19/04/2017 in Reviews
Tags: , ,

Er was grote ophef na het casten van Scarlett Johansson in de hoofdrol van deze remake van de populaire jaren 90 anime. Je kunt namelijk veel van Scarlett zeggen, maar niet dat ze er ook maar enigszins Aziatisch uitziet. ‘Schande’ werd er geroepen. Politiek correct is deze witwasserij dan ook niet, maar als je puur kijkt naar hoe ‘bankable’ ze is, kun je het de financiers ook weer niet kwalijk nemen dat ze op safe spelen. Zo werkt het nu eenmaal met dit soort miljoenenproducties.

De remake volgt – voor zover ik het me kan herinneren tenminste – min of meer hetzelfde verhaal als de anime: Mira ‘Major’ Killian (Scarlett Johansson) is een cyborg met een menselijk brein die als speciaal agent ingezet wordt tegen criminelen die de stad onveilig maken. Ze doet dat samen met haar enige vriend en hondenliefhebber Batou (Pilou Asbæk). Wanneer ze geconfronteerd wordt met de terrorist Kuze (Michael Pitt), net als Major een cyborg uit hetzelfde programma, begint ze te twijfelen aan de goede bedoelingen van haar makers. En hoeveel klopt er eigenlijk van wat er verteld wordt over haar verleden?
Naast het miscasten, valt er eigenlijk weinig aan te merken op Scarlett zelf, die is zoals altijd weer goed in het neerzetten van het kille inhumane type dat ze ook in Under The Skin, Lucy of zelfs als stem in Her speelde. Daarnaast heeft de marketing afdeling van Ghost in the Shell waarschijnlijk een field-day gehad met het verzinnen van de pr-materialen, daar staat ze namelijk seminaakt op met haar rondborstige robotlichaam. Het zal ongetwijfeld wat extra tickets verkocht hebben, maar een beetje dubieus is het wel.

Het nadeel van deze remake is dat het bronmateriaal inmiddels nogal verouderd is. Talloze science fiction films en series zijn inmiddels aan de haal gegaan met dezelfde thema’s die twintig jaar geleden nog hot waren maar nu erg cliché overkomen. De film ziet er gelukkig wel erg goed uit. De stad wordt weergegeven als een hysterische metropool vol nachtmerrie opwekkende gebouwgrote hologrammen. Dat aspect heeft regisseur Rupert Sanders (Snow White and the Huntsman) wel goed onder de knie. Slecht is de film dan ook echt niet, maar de impact die het orgineel toentertijd had, is ver te zoeken.

Comments are closed.

"De stad wordt weergegeven als een hysterische metropool vol nachtmerrie opwekkende gebouwgrote hologrammen."