The Social Network (2010)

Toen bekend werd dat David Fincher een film ging maken over het ontstaan van Facebook, ging niet meteen de vlag uit in huize Crapcorner. Natuurlijk, Fincher staat altijd garant voor kwaliteit, maar hoe kun je uit zoiets saais als het ontstaan van een website een boeiende film maken? Ik had me geen zorgen hoeven maken, The Social Network is een van de beste films van dit jaar.

Het script van de film is namelijk van de hand van Aaron Sorkin, de man achter de geniale serie The West Wing en dat is te merken ook. Elke zin is raak. En dat is knap want er wordt heel wat afgeouwehoerd. Met de openingsscène wordt al meteen de juiste toon gezet. We zien de hyperintelligente programmeur, maar sociaal nogal tekortschietende Mark Zuckerberg met zijn ex-to-be aan tafel zitten. Hij wordt wegens verregaande klootzakkerigheid gedumpt en in een dronken balorige bui bouwt hij een website waar de bezoeker kan kiezen welke foto van twee vrouwelijke studentes het smakelijkst is. Hij heeft hiervoor wel op illegale wijze de Harvard-database geplunderd, maar zijn doel is bereikt. De site is zo’n enorm succes dat het Harvard-netwerk op zwart gaat. Hij heeft zich hiermee dusdanig geprofileerd dat een megaprestigieuze studentenclub onder leiding van de brallerige roeitweeling Tyler en Cameron Winklevoss (een naadloze dubbelrol van Armie Hammer) hem benadert voor het bouwen van een sociale netwerksite die het studentenleven digitaal moet voortzetten. Een soort premature versie van Facebook dus. Wat volgt zijn een hoop naaistreken, achterbakse acties, doorgedraaide paranoia en de daaruitvoortkomende rechtszaken om miljoenen. Nooit geweten dat computernerds zulke hufters konden zijn.

Wat de film zo goed maakt is niet niet alleen de foutloze regie van Fincher, of de stampende soundtrack van Nine Inch Nailer Trent Reznor, maar ook de cast schittert zonder uitzondering. Vooral Jesse Eisenberg laat zien dat hij meer in zijn mars heeft dan een poor man’s Michael Cera te zijn. Zijn Zuckerberg balanceert op het randje van totale klootzak, maar weet toch sympathie en begrip voor zijn daden op te wekken. Ook toekomstige Spider-Man Andrew Garfield is erg goed in de rol van Eduardo, Marks enige vriend, die ondanks zijn goede bedoelingen genadeloos genaaid wordt op het financiele hoogtepunt van Facebook. Logisch dat hij Zuckerberg aanklaagt voor 600 miljoen. Zelfs Justin Timberlake komt naast dit acteergeweld goed weg als de aalgladde Sean Parker, de verzinner van Napster, die zichzelf het liefst ziet als entrepeneur, en zich op slinkse wijze in Facebook weet te wurmen.

In hoeverre de film de werkelijkheid benadert, doet er eigenlijk niet toe. Het komt realistisch genoeg over om waar te kunnen zijn, maar door de vlammende volzinnen van Sorkin krijgt The Social Network een bepaalde stijl en sfeer mee waar je je over kunt afvragen of iedereen wel zo welbespraakt kán zijn. Mij stoorde het in ieder geval niet en ik heb dan ook genoten van de film.


"Jesse Eisenberg laat zien dat hij meer in zijn mars heeft dan een poor man's Michael Cera te zijn. Zijn Zuckerberg balanceert op het randje van totale klootzak, maar weet toch sympathie en begrip voor zijn daden op te wekken."

9/10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.